Frågor och svar
HUR FUNGERAR EN PRENUMERATION FRÅN BLOMBRUKET?
Vi erbjuder olika paket, välj mellan en leverans, tre leveranser, sex leveranser eller en löpande prenumeration. Beställer du ett paket kan du själv välja vilka veckor du vill ha dina leveranser. Vid en löpande prenumeration börjar du med att välja intervall, du kan få leverans varannan vecka eller en gång i månaden.
I kassan kan du se vilket datum din första leverans är planerad. Här lämnar du dina kortuppgifter och betalar för din första leverans. I din orderbekräftelse får du inloggningsuppgifter till min sida, där du enkelt kan logga in och pausa, ändra leveransdatum eller avsluta din prenumeration.
Betalningen för nästa bukett dras från ditt konto en vecka innan nästa leverans. Minimum för en löpande prenumeration är fyra leveranser, därefter ingen bindningstid. Ändringar måste göras senast lördag veckan innan planerad leverans.
VAD INNEHÅLLER EN LÅDA?
I vårt galleri kan du se våra tidigare buketter. Bilderna visar ungefär storleken på arrangemanget, men antalet stjälkar varierar mellan 10-20 beroende på storlek och sort. Förpackningen begränsar mängden och storleken på blommorna, allt ska rymmas i lådan.
Utöver blommorna innehåller lådan ett recept och två komposterbara näringspåsar. Det finns också möjlighet att skicka med en hälsning i form av ett kostnadsfritt kort.
FUNKAR DET VERKLIGEN ATT SKICKA BLOMMOR I EN LÅDA?
Blommorna skickas i en för ändamålet anpassad låda. Stjälkarna ligger tätt packade för att hållas på plats och tar inte skada av transporten. Vi skickar blommorna utan vattentillförsel, något som har gjorts i alla tider mellan odlare, auktion och grossist, så det är egentligen inget nytt.
En del sorter kan se lite trötta ut när du öppnar lådan men blir fina igen när du gett dem ett nytt snitt och låtit dem dra vatten.
HUR KAN EN BUKETT FÅ PLATS I EN LITEN KARTONG?
Genom att använda blommor som ännu inte slagit ut, blommor med mindre volym eller blommor som tål att tryckas ihop så får de plats i kartongen. Stora blommor som exempelvis hortensia eller stora kvistar får alltså inte plats utan kartongens storlek avgör vilka blomsorter som går att skicka.
FINNS DET OLIKA FÄRGER/STILAR/STORLEKAR ATT VÄLJA PÅ?
Det korta svaret är nej. Vi skickar ut samma bukett till alla vår kunder och byter recept varannan vecka. Detta gör att vi kan leverera hög kvalitet till ett lågt pris.
HUR SKA JAG KUNNA BESTÄLLA NÄR JAG INTE VET HUR BUKETTEN SER UT?
På hemsidan finns inspirationsbilder men ingen bild visar exakt hur buketten kommer att se ut. Våra kunder litar på vår smak och gillar våra skandinaviska, naturliga och inspirerande buketter.
Testa en leverans och se vad tycker, kanske inser du att det ibland kan vara rätt skönt att låta någon annan välja åt dig!
PÅ VILKET SÄTT ÄR ERA BLOMMOR HÅLLBARA?
Vi erbjuder blommor med längre hållbarhet, exakt hur det går till är vår hemlighet men det är många faktorer som påverkar. Att de blommor vi säljer ska hålla länge i vasen är en del i vår vision att kunna bidra till ett mer hållbart sätt att konsumera snittblommor.
I dagsläget köper vi främst in våra blommor från blomsterauktionen i Nederländerna men har som mål att för varje år kunna erbjuda en allt större andel närodlade snittblommor. Läs mer om vår vision och vårt hållbarhetsarbete här.
HUR LÄNGE HÅLLER EN BUKETT FRÅN BLOMBRUKET?
Blommor är en levande produkt så vi kan aldrig garantera hur länge buketten ska hålla. Tar du hand om blommorna enligt receptet står den vanligtvis i två veckor. I receptet finns också information om vilka blommor som går att torka eller spara och hur du kan göra nya buketter av dessa. Våra bästa tips om hur du får blommorna att hålla hittar du här.
Prenumererar du på blommor från Blombruket med leverans varannan vecka kommer du uppleva att du alltid har snittblommor hemma.
SKICKAR NI TILL MITT POSTNUMMER?
I nuläget har vi valt att begränsa leveranserna till postnummer i södra och mellersta Sverige. När du gör ditt köp genomförs en kontroll på ditt postnummer så att leverans verkligen kan ske till dig.
HUR FUNGERAR LEVERANSEN? MÅSTE JAG VARA HEMMA?
Vi skickar blommorna med PostNord och paketet levereras som ett vanligt brev. Du behöver alltså inte vara hemma när paketet kommer, utan får ett sms om att paketet har levererats.
Bor du i lägenhet lämnas paketet i ditt brevinkast eller utanför din dörr. Bor du i villa lämnas paketet i eller bredvid din brevlåda alternativt utanför din dörr. Du bör packa upp blommorna från lådan på leveransdagen för att vara garanterad färska blommor.
VAD GÖR JAG OM MINA BLOMMOR INTE KOMMER FRAM I TID ELLER HAR BLIVIT SKADADE I TRANSPORTEN?
Blombruket strävar efter att ha 100% nöjda kunder, läs mer under våra villkor. Skulle dina blommor inte komma fram i tid eller inte återhämta sig efter ett dygn i vatten så skickar vi ut en ny leverans utan extra kostnad. Kontakta oss på info@blombruket-prenumeration.se.
HUR LOGGAR JAG IN PÅ MIN SIDA?
I din orderbekräftelse får du inloggningsuppgifter till min sida, där du enkelt kan logga in och pausa och ändra leveransdatum. Har du glömt ditt lösenord kan du enkelt logga in med en engångskod som skickas via sms.
Hur betalar jag min bukett?
I vår kassa kan du betala med Swish eller med betalkort via betaltjänsten Stripe. Om du tecknar dig för en löpande prenumeration betalar du med betalkort och då dras betalningen från ditt konto en vecka innan nästa leverans.
DEN AUTOMATISKA BETALNINGEN HAR INTE FUNKAT DÅ JAG FÅTT ETT NYTT KORT
Enklast är att du gör så här:
– Logga in på Mina sidor (via SMS eller lösenord)
– Gå in på Mina Köp
– Den översta ordern står ”Inväntar betalning”. Klicka på länken ”Betala”
Du kommer då till en kassa där du kan ange ditt nya kortnummer och betala för ordern.
När betalningen går igenom uppdateras din prenumeration automatiskt.